Bezoek onze Facebook pagina Bezoek onze Twitter pagina Bezoek onze Pinterest pagina

Duurzaamheid & Kunstkindje

Duurzaamheid & Kunstkindje

Het blijft de laatste tijd rommelen in de media over producten en de duurzaamheid daarvan. Wij Nederlanders zijn gek op kleine prijsjes, ook ik vind het altijd leuk om iets te scoren voor weinig. Ik durf wel te zeggen dat ik daar oog voor heb ;). Maar ook durf ik te zeggen dat ik graag langs de 2e hands winkeltjes loop, een kringloop bezoek of iets leuks vind op marktplaats. We kopen van alles, maar eigenlijk weten we helemaal niet hoe het tot stand gekomen is. Het enige wat we vaak zien of lezen is ” Made in….”. Doordat we er niet veel van weten, is het al een ‘snel-van-mijn-bed-weg’. Maar als je het nou wel zou weten? Zou je het shirtje van je kind ook nog kopen als je weet wie hem gemaakt heeft? Wat haar of zijn arbeidsomstandigheden zijn? Hoeveel CO2 uitstoot uitgebracht voordat het shirtje ook daadwerkelijk bij jou in de kast ligt (denk aan de vervuiling van fabrieken, de afstanden die het product moet afleggen). Best gek, we kopen iets, maar hoe het is gemaakt dat weten we niet. Ik, als consument (maar ook als ondernemer), ben daar steeds meer mee bezig. Openheid van winkels, dat is eigenlijk de sleutel van alles. En ik denk juist nu dat je daarmee als bedrijf kan onderscheiden van de rest. Laat horen waar je bedrijf staat, geef een kijkje in de fabriek, laat zien welke mensen voor je werken. Geef de consument de keuze om een product wel of niet te kopen. Natuurlijk zijn we gevoelig voor leuke prijzen, maar wat als dat shirtje nou net 2,50 duurder zou zijn? Zou je het dan toch kopen als de omstandigheden daardoor ineens drastisch veranderen?¬† Misschien wel…of niet. Overigens wil ik niet zeggen dat alleen de goedkope winkels meer openheid moeten tonen (denk aan action, primark). Ook duurdere winkels of merken maken gebruik van Lage Loonlanden en hebben dus ook te maken met omstandigheden dus veel beter kunnen.

Kunstkindje werkt in kleine oplages. Nee, we werken niet met een fabriek, maar met een naaister in Nederland. Iemand die haar vak kent en haar werk goed doet. Betreft de CO2 uitstoot, ook daar draag ik een steentje bij als ik zeg dat het atelier maar 15 km van mij vandaag ligt ;). En als ik daar ben, dan combineer ik de rit even met boodschappen doen of iets anders. Er wordt wel eens gezegd, “de producten zijn duur van jou”, of er wordt alleen wat gekocht als het bijvoorbeeld in de uitverkoop is. Klopt, ik kan niet concurreren met de grote zaken die groot inkopen en vaak natuurlijk met een lager uurloon werken. Ik kan wel zeggen dat ik passie voor mijn werk heb en iets maak waar ik gelukkig van wordt en dus ook een klein beetje de economie in Nederland stimuleer (als is dat maar een klein beetje).

Hoe duurzaam is jouw favoriete merk eigenlijk? Bekijk de site van RankaBrand eens! Rank a Brand is een internationale community van verantwoordelijke consumenten die duurzame en eerlijke producten en diensten willen kopen. Rank a Brand is opgericht om consumenten te helpen verantwoorde aankoopkeuzen te maken en om merken te stimuleren om duurzaam, maatschappelijk verantwoord en transparant te worden.

Ik ga nu weer verder met een nieuw boxkleed, een nieuw ontwerp! Volgende lever ik deze af bij het atelier en neem ik de producten weer mee die opgestuurd gaan worden. Fijne dag en wie weet zet je deze blog een beetje tot denken in het mooie zonnetje in Nederland. Zo slecht hebben wij het nog echt niet!

Dit is een demo winkel voor testdoeleinden — bestellingen zullen niet worden voldaan.